Monday, 27 January 2014

ReCiPe : KeK CokLaT LaYeR VaNiLLa CheeSe

ASSALAMUALAIKUM
BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

entry kali nie nk share resepi sikit...hehehe...kali nie aku wat kek...utk permintaan suami...so aku tunaikan...walaupun ade benyek sikit kek nye...tp tetap jugak mkn...hahahaha...tp sebelum tu meh kite kenal dulu sukatan menggunakan cup..


aku share sukatan nie sekali senang...x payah duk pk2 mcm mne nak sukat kan guna gram...hahaha...padehal aku yg x thu tu...kahakhakah...yelaaa...aku bkn pnah wat kek pun selama nie...bile dah wat sekali, eh ehh ehh...mcm nk wat lg jek...puuuihhh...mcm bagus2 kan...wakakakka...:p
dah jom kita ngendap sikit resepi nye...hahahahha...:D

Bahan-bahan :
-150g tepung kek (diayak)
-1 sudu kecik baking powder (diayak)
-150g gula kastor (diayak)
-5 biji telu Gred A
-1 susu besar ovalette
-80ml susu dutch lady 
-80ml mentega (dicairkan)
-esen vanilla
-serbuk koko

Untuk krim & topping :
-250g cream cheese
-1/2 tin susu pekat manis
*putar kedua2 bahan nie sehingga tidak berketul
- 1/2 kotak cheddar cheese diparutkan (utk topping)

Cara-cara :
-putarkan gula, ovalette & telor sehingga pekat dan gebu
-perlahankan kelajuan dan masukkan susu segar, putar lagi
-tuangkan mentega yang telah dicairkan tadi berselang seli dengan tepung kek serta baking powder (guna kaedah putar)
-bahagikan 2 adunan. 1 letak perisa koko dan 1 lagi letak 1 penutup esen vanilla
-sediakan tin pembakar serta griskan dasarnya dan lapik kertas serap minyak
-tuangkan adunan td dlm tin pembakar yg dah dilapikkan dengan kertas serap minyak
-bakar selama 45 minit atau sehingga masak pada suhu 150 - 180 darjah celcius
-bila masak, biarkan kek sejuk sedikit dan barulah boleh menghias kek

Cara-cara Menghias kek :
-sapukan krim cheese di atas separuh kek, then letakkan sebahagian lagi kek di atasnya
-sapukan lebihan krim cheese ke keseluruhan kek sehinggan menutupi seluruh kek
-taburkan cheddar cheese yag telah diparutkan tadi ke seluruh kek
-sejukkan dalam peti ais selama sejam dan siap utk dipotong


pisssttt pisstttt pissstttt....
tadaaaaa...hasil nyeee.....yummmiiiiiii...
^_^

No comments:

Post a Comment